J
I
K
A
B
شنبه 31 فروردين 1398 22:46:28
26 دي 1397 9:44:40
محكوميت‌هاي اداري در آذربايجان‎شرقي كمتر از ساير استان‎ها است/ در رويكرد جديد دولت كارآفرين و نظام اداري نتيجه‌محور است نه فرايندمحور

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌شرقي گفت: اگر در بعضي مواقع آمار پرونده‎هاي تخلفات اداري به ظاهر زياد باشد؛ محكوميت‎ها در استان ما در مقايسه با ساير استان‎هاي كشور پايين است كه اين امر سلامت اداري را در استان نشان مي‎دهد.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌شرقي، داود بهبودي در كارگاه آموزشي طرح بازآموزي يافته‎هاي نظارتي ايران(طرح بينا) اظهار كرد: هنوز نظام اداري و بروكراسي ما فرايندمحور است در حالي كه در رويكردهاي جديد، نظريه دولت كارآفرين مطرح است كه در آن نظام اداري نتيجه‌محور است نه فرايندمحور.

وي افزود: در فضاي دولت كارآفرين، اختيارات متناسب با مسئوليت‌ها به مديران مياني و محلي منتقل و فعاليت‌ها با دامنه اختيارات وسيع‌تر و روان‌تر انجام مي‌شود؛ ارزشيابي‌ها نيز بر اساس دستاوردها و نتايج صورت مي‎گيرد.

 رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌شرقي ابراز داشت: طرح بينا به دنبال دانش مديريتي است كه طي حداقل 40 سال در سيستم نظارتي انباشته شده و اگر از اين دانش ارزشمند استفاده شود بسياري از خطاها كاهش مي‎يابد.

بهبودي در عين حال خاطرنشان ساخت: بهره‎گيري موثر از اين دانش ضمني همچنين به افزايش سلامت اداري، سرعت عمل و بهره‎وري كمك مي‌كند و مديران ما دچار خطاهاي ناخواسته نمي‌شوند.

اين اقتصاددان ابراز داشت: يكي از الزامات سلامت اداري وجود نهادهاي نظارتي، ابزارهاي نظارت، اراده و آگاهي لازم توسط مجريان است كه تدوين طرح بينا نشان‎دهنده وجود اين آگاهي و اراده است.

آذربايجان‎شرقي در پايبندي به قوانين و مقررات جزو بهترين‎ها است

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌شرقي يادآور شد: بر اساس شناختي كه از استان داريم معتقديم آذربايجان‎شرقي در پايبندي به قوانين و مقررات جزو بهترين‎ها است و اجراي دقيق قوانين جزو خلقيات عمومي ما آذري‌ها است.

وي افزود: اين رويكرد در فرايند فرهنگ اداري و سازماني ما نهادينه شده و از اين‌رو نهادهاي نظارتي استان هم با توجه به همين فرهنگ نكته‌سنجي بيشتري دارند و لذا حتي اگر در بعضي مواقع آمار پرونده‎هاي تخلفات اداري به ظاهر زياد باشد؛ محكوميت‎هاي ناشي از تخلفات اداري در استان ما در مقايسه با ساير استان‎هاي كشور پايين است كه اين امر سلامت اداري را در آذربايجان‎شرقي نشان مي‎دهد.

بهبودي با بيان اينكه طي سال‎هاي اخير در مرحله گذار از پارادايم بودجه‎ريزي بوديم، افزود: نظام بودجه‎ريزي ما در گذشته دولت‎محور بوده و با فرايند كارفرمايي و بهره‎برداري دولت و تأمين نقدي پروژه توسط پيمانكاران اجرا شده و توسط دولت مي‌شد؛ در حالي كه شرايط فعلي تأمين مالي پروژه‌هاي دولتي از طريق اسناد خزانه اسلامي انجام مي‌گيرد.

وي در ادامه افزود: در رويكرد جديد بايد پروژه‌ها در فرايند مشاركت عمومي خصوصي انجام شود كه در اين صورت سرمايه‌گذاران شريك دولت تلقي مي‌شوند نه پيمانكار و پروژه‌ها در قالب‌هاي حقوقي نوين و با استفاده از منابع مالي غيردولتي و توسط بخش خصوصي اجرا و به بهره‌برداري مي‌رسد و يا دولت مأموريت‌هاي خود را به صورت خريد خدمات انجام مي‌دهد.

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌شرقي در بخش ديگري از صحبت‎هاي خود يادآور شد: در لايحه بودجه سال 98 حدود 75 درصد بودجه كل كشور مربوط به بودجه نهادها وشركت‎ها و تنها 25 درصد بودجه عمومي است؛ از اين 25 درصد نيز 85 درصد بودجه هزينه‎اي و تنها 15 درصد بودجه تملك دارايي‎هاي سرمايه‎اي است.

بهبودي مهمترين تكليف نظام مديريتي كشور را در تبصره 19 تعيين تكليف واگذاري‎ها عنوان و اضافه كرد: از نظام حقوق كشور انتظار داريم بحث واگذاري تبديل به قانون دائمي و تكليف همه مسائل در آن روشن شود.

رسانه‎ها و نمايندگان در انعكاس مطالب به ساحت افكار عمومي دقت كنند!

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان با اشاره به مطالب اخير يكي از نمايندگان استان در مجلس در خصوص فرايند تنظيم بودجه استاني و برخي اخبار رسانههاي استان در اين زمينه اظهار داشت: اين مطالب منطبق بر واقعيت نيستند و لازم است در انعكاس مطالب به ساحت افكار عمومي دقت بيشتري معمول گردد.

 بهبودي ادامه داد: بطور مثال اينكه گفته مي‌شود دستگاه‌هاي اجرايي استان بودجه ضعيفي به وزارتخانه‌ها پيشنهاد مي‌دهند اساساً صحيح نيست؛ چرا كه اصلا در فرايند تهيه بودجه استان‌ها چنين اقدامي پيش‌بيني نشده است تا احياناً در آن كوتاهي هم بشود.

وي با بيان اينكه مكررا آمار و اعدادي غيرواقعي راجع به نرخ بيكاري و يا نرخ مشاركت استان توسط برخي اشخاص ارائه مي‌شود افزود: كساني كه كمترين آشنايي با نظام آماري كشور دارند مي‌دانند مركز آمار ايران يگانه مرجع آماري كشور است و در استان‌ها صرفاً داده‌ها جمع‌آوري مي‌شود و مراحل تلفيق و استنتاج در آن مركز انجام مي‌گيرد و امكاني براي دخل و تصرف در اين داده‌ها براي هيچ استاني فراهم نيست.

بهبودي با اشاره به خبر يكي از نشريات محلي در رابطه با حذف اعتبارات درياچه اروميه از بودجه 98 گفت: اين نوع تيتر زدن و مطلب منتشر كردن غير از تشويش افكار عمومي نتيجه ديگري ندارد؛ چرا كه اساساً اعتبارات مربوط به احياي درياچه اروميه از همان اول و در طي تمام سال‌هاي گذشته از محل اعتبارات ستاد حوادث غيرمترقبه كشور و مواد 10 و 12 تأمين مي‌شد؛ در سال‌جاري و آينده نيز به همين طريق تأمين شده و خواهد شد.

اين مسئول با بيان اينكه اگر اين واقعيت‌ها صادقانه و بدرستي تبيين شود، ديگر نيازي به استعفا و يا استغفار نخواهد بود افزود: لازم نيست توپ را به زمين يكديگر بياندازيم؛ بلكه آنچه لازم است تدبير و همدلي است.

وي در ادامه اذعان داشت: امروز سند آمايش و نيز سند تدبير توسعه استان به لطف الهي تدوين و تنظيم و در طي آن تمام رويكردها و اولويت‌هاي استان شناسايي و معرفي شده و اگر همه دست به دست هم بدهيم با استفاده از ظرفيت‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مي‌توانيم گام‌هاي بزرگي در مسير توسعه استان برداريم.

لازم به ذكر است كارگاه آموزشي طرح بازآموزي يافته‎هاي نظارتي ايران(طرح بينا) از طريق «آموزش تحليلي- كاربردي مقررات مالي و محاسباتي» با همكاري و مشاركت ديوان محاسبات، استانداري و سازمان مديريت و برنامه‎ريزي استان برگزار شد.

هدف از برگزاري اين دوره تبيين دامنه مسووليت مديران اجرايي و مالي در تصميمات مالي، شناخت تكاليف، مجوزها و ممنوعيت‎هاي مندرج در قوانين مالي و محاسباتي عنوان شد.

  • gallery image
    بهبودي- سخنراني.jpeg
    

نشاني: آذربايجان‌شرقي، تبريز، اول زعفرانيه، جنب شركت مخابرات استان
نشاني ساختمان مركز آموزش، پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري: تبريز، ولي‌عصر، فلكه همافر
كد پستي : 5166618171 - تلفن : 19-33328710(041) - نمابر : 33327171-(041)
Copyright © 2016 www.mporg-eaz.ir 
Powered by Tetis PORTAL