J
I
K
A
B
شنبه 5 خرداد 1397 12:52:49
2 ارديبهشت 1397 16:47:36
جلالي در گفت‌وگو با فارس خبر داد: پيشرفت 94 درصدي پروژه‌هاي سفر اول رئيس جمهور به آذربايجان‌شرقي/ راه‌آهن ميانه – تبريز 70 درصد پيشرفت فيزيكي دارد

معاون هماهنگي امور بودجه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌شرقي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي استان را در بهره‌مندي از سفر اول رئيس جمهور به آذربايجان‌شرقي مطلوب مي‌داند و مي‌گويد: تمام اطلاعات و مستندات مورد نظر از سوي دستگاه‌هاي اجرايي به موقع در اختيار اين سازمان قرار گرفت و ارزيابي سازمان از اين همكاري مثبت است.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌شرقي، به نقل از فارس وحيدجلالي، معاون هماهنگي امور بودجه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌شرقي، مسووليت اصلي پيگيري مصوبات سفر اول رئيس جمهور به استان را بر عهده دارد. با توجه به نزديك بودن سفر دوم استاني حسن روحاني و اعضاي هيات دولت به استان، فرصت را غنيمت شمرديم تا به سراغ جلالي برويم و جزئيات بيشتري از ميزان تحقق وعده‎هاي سفر اول را از وي جويا شويم:

فارس: لطفا به عنوان پرسش اول بفرماييد به طور كلي سفر اول رئيس جمهور به استان تا چه اندازه توانست به اهداف تعيين شده خود از سوي مديريت استان برسد؟

در دور قبلي سفر تعداد 23 طرح با اعتباري بالغ بر 945 ميليارد و 500 ميليون تومان به تصويب رسيد. اعتبار پرداخت شده براي اين طرح‌ها مبلغ يك هزار و 393 ميليارد و 800 ميليون تومان بود كه نشان مي‌دهد 47 درصد بيشتر از اعتبار مصوب پرداخت شده است. همچنين پروژه‌هاي مذكور در مجموع داراي 94 درصد پيشرفت فيزيكي هستند.

 

فارس: عملكرد مديران دستگاه‌هاي مختلف و فرمانداري‌ها را در بهره‌مندي از حضور رئيس جمهور و وزرا به استان چطور ارزيابي مي‌كنيد و به نظر شما كدام بخش‌ها و دستگاه‌ها در اين ارتباط عملكرد موفق‌تري داشتند؟

برنامه‌ريزي‌ها براي استقبال و بهره‌مندي از حضور پربركت رياست محترم جمهوري از 2 ماه پيش شروع شده بود. در اين مدت جلسات هماهنگي متعددي با دستگاه‌هاي اجرايي استان تشكيل گرديد و پروژه‌هايي كه از نظر اثربخشي در اولويت بودند شناسايي شدند. تمامي اطلاعات و مستندات مورد نظر از سوي دستگاه‌هاي اجرايي به موقع در اختيار اين سازمان قرار گرفت و ارزيابي بنده از اين همكاري مثبت بوده و جاي تقدير دارد.

 

فارس: از مهمترين پروژه‌هايي كه مطالبه استان از رئيس جمهور به شمار مي‌رود تكميل اتوبان مرند- تبريز- بازرگان است؛ ولي اين پروژه همواره با چالش و اما و اگر مواجه بوده. لطفا بفرماييد اين پروژه بالاخره به كجا خواهد رسيد؟

در حال حاضر عمليات خاكي 10 كيلومتر قطعه اول پروژه در حال انجام است. قرارداد مشاركت به شركت آبادراهان پارس به عنوان سرمايه‌گذار در سال 1396 و در سال جاري نيز ترك تشريفات پروژه توسط سازمان برنامه و بودجه كشور ابلاغ شده است. با توجه به اينكه اجراي پروژه مشروط به مشاركت بخش خصوصي بوده در سال‌هاي گذشته بدليل عدم توافق با سرمايه‌گذار پروژه، اجراي آن به تعويق افتاده است كه با تلاش‌هاي مجري محترم شركت آزادراههاي استان اين پروژه نهايي و در حال حاضر 10 كيلومتر ابتداي پروژه با 30 درصد پيشرفت در دست انجام است.

 

فارس: در مورد آخرين وضعيت انتقال خط اتيلن غرب به تبريز و ميزان پيشرفت اين پروژه صحبت كنيد.

در حال حاضر 10 كيلومتر از كل پروژه مسيرگشايي شده و عمليات 2 كيلومتر از مسير نيز با لوله‌هاي فولادي به قطر 10 اينچ از طرف مياندوآب به انجام رسيده است. اعتبار مورد نياز از محل منابع داخلي شركت پتروشيمي تامين خواهد شد و كل اعتبار مورد نياز براي اجراي اين پروژه 150 ميليارد تومان برآورد مي‌شود كه تا به امروز 23 ميليارد تومان هزينه شده است. بر اساس برنامه‌ريزي صورت گرفته مقرر است عمليات اجرايي پروژه در 3 ماهه سوم سال آتي (1398) به اتمام برسد. با اجراي اين پروژه 200 هزار تن در سال اتيلن به عنوان خوراك پتروشيمي وارد واحد صنعتي مذكور خواهد شد.

 

فارس: از ديگر پروژه‌هاي مورد تاكيد استان در سفر اول رئيس جمهور تكميل راه‌آهن ميانه- تبريز است كه سال‌ها است ابتر مانده و استاندار محترم نيز بازديدهاي ماهانه‌اي از روند پيشرفت اين پروژه دارند، در مورد آخرين وضعيت اين پروژه بگوييد؛ به نظر شما ميزان پيشرفت اين پروژه رضايت بخش است؟

پروژه داراي 12 قطعه است كه به غير از قطعات 10 ب و 10 ج بقيه قطعات در دست اجراء هستند. اين پروژه از سال 1397 شروع شده و در سالهاي قبل به دليل عدم تامين اعتبار مورد نياز، پيشرفت قابل ملاحظه‌اي نداشته است. در دولت يازدهم و با تصويب پروژه در سفر رياست محترم جمهوري اين پروژه شتاب بيشتري گرفته به طوري كه اين پروژه تا بستان‌آباد به طول 132 كيلومتر از ميانه به صورت يك خطه قابل بهره‌برداري خواهد بود. پروژه در كل بالاي 70 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و مابقي پروژه از بستان‌آباد تا تبريز در دست اجراست كه در صورت تامين اعتبار درخواستي در سفر رياست محترم جمهوري تا پايان سال مالي 1397 تا ايستگاه ائل گولي به بهره‌برداري خواهد رسيد.

 

فارس: نظر شما در مورد روند احياي درياچه اروميه چيست؟ فكر مي‌كنيد با روند فعلي بتوان درياچه را احيا كرد؟

درياچه اروميه بعد از درياي خزر دومين درياچه بزرگ كشور بوده كه در سال 1352 در فهرست پارك‌هاي ملي ايران به ثبت رسيده است. بررسي‌هاي ميداني و علمي دلايل ايجاد اين بحران ملي را در سه سرفصل عمده:‌ برداشت بيش ‌از حد مجاز از منابع تجديدپذير حوضه، توسعه نامتوازن بخش كشاورزي در حوضه و  تغييرات اقليمي و استمرار خشك‌سالي نشان مي‌دهد كه اين مجموعه عوامل با اثرات تشديدكنندگي بر روي يكديگر باعث ايجاد يك چنين مسئله ملي گرديده است. به نظر مي‌رسد مجامع علمي به‌ عنوان مراكز پيش هشداردهنده در خصوص يك چنين عواملي در مقاطع زماني نه‌چندان دور گذشته مي‌بايست نسبت به بررسي دوره‌هاي ترسالي و خشك‌سالي و افزايش تغييرات دمايي و تغييرات تراز آب در حوضه اقدامات مناسبي انجام مي‌دادند كه نداده‌اند و از چنين موضوعاتي غافل مانده‌اند؛ در كنار آن سياست‌هاي توسعه‌اي تك‌بعدي دولت‌ها با اهداف اقتصادي بدون لحاظ نمودن اثرات نامطلوب اين‌گونه توسعه‌گرايي به اين بحران دامن زده است. همچنين ذينفعان به دليل فقر اطلاعاتي از مسائل پيش‌رو و تمايل به افزايش ثروت ناشي از بهره‌برداري بي‌رويه از منابع، اقدام نمودند كه نتايج پيش رو برآيند مؤلفه‌هاي توضيح داده‌شده مي‌باشد. در حال حاضر معيشت حوضه درياچه اروميه، تغييرات اقليمي، بي‌توجهي ذينفعان، كاهش نزولات جوي و ...  روند احيا را با چالش‌هايي مواجه كرده است؛ هرچند دولت مي‌تواند با مشاركت ذينفعان  با ايجاد معيشت جايگزين و تعريف نقش متفاوت توسعه‌اي در حوضه درياچه اروميه نظير توسعه تكنولوژي‌هاي نوين از ميزان مصارف در حوضه كاسته و روند احياي مجدد درياچه اروميه را تسريع نمايد.

 


نشاني: آذربايجان‌شرقي، تبريز، اول زعفرانيه، جنب شركت مخابرات استان
نشاني ساختمان مركز آموزش، پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري: تبريز، ولي‌عصر، فلكه همافر
كد پستي : 5166618171 - تلفن : 19-33328710(041) - نمابر : 33327171-(041)
Copyright © 2016 www.mporg-eaz.ir 
Powered by Tetis PORTAL