J
I
K
A
B
شنبه 5 خرداد 1397 12:53:41
18 فروردين 1397 12:32:12
رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌شرقي:
حمايت از كالاي ايراني فقط وظيفه مصرف‌كننده نيست

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌شرقي گفت: اينكه حمايت از كالاي ايراني را تنها وظيفه مصرف‌كننده قلمداد كنيم و فقط از مردم انتظار داشته باشيم كالاي ايراني مصرف كنند يك برخورد سطحي است.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌شرقي، داود بهبودي در جمع خبرنگاران اظهار كرد: موضوعي كه تحت عنوان «حمايت از كالاي ايراني» به عنوان شعار سال مطرح‌ مي‌شود از زواياي مختلف قابل بحث بوده و لازم است نگاه جامعي به موضوع داشته باشيم تا دچار  برداشت‌هاي سطحي و يا انحرافي نشويم.

بهبودي توضيح داد: در نگاه جامع‌تر بايد ببينيم توليدكنندگان ايراني چه كالايي را بايد توليد كنند و براي توليد اين كالاي مورد انتظار چه الزاماتي و حمايت‌هاي نياز دارند تا دولت اين شرايط و الزامات را فراهم آورد و در نهايت سراغ مصرف‌كنندگان برويم و از آنها بخواهيم اين كالا را مصرف كنند.

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌شرقي تصريح كرد: ما از توليدكننده ايراني انتظار داريم كالايي توليد كند كه بر حسب كيفيت، قيمت، خدمات پس از فروش و ساير مشخصات قابل رقابت با كالاي مشابه خارجي باشد؛ در اين ارتباط يكي از اركان مهم توجه به اقتصاد دانش‌بنيان است كه ايجاب مي‌كند كالاي توليدي داراي خلاقيت و نوآوري رو به رشد باشد.

اين اقتصاددان با بيان اينكه توليد امر ايستايي نيست و اگر امروز پيشرفته‌ترين كالا را توليد كنيم ولي درجا بزنيم يك سال بعد از بازار اخراج خواهيم شد، افزود: توليدكنندگان بايد به ذائقه، نيازهاي مشتريان داخلي و خارجي و حتي توان خريد آنها توجه كنند كه يكي از الزامات و شرط‌هاي اصلي تحقق شعار سال، توليد و فروش كالاهاي ايراني در بازارهاي جهاني است.

وي متذكر شد: از طرف ديگر اقتصاد ما نبايد بسته و خودمصرفي باشد؛ يعني در مقابل توليد كالاهاي مورد پسند صادراتي بايد بتوانيم برخي از نيازمندي‌هاي داخل را از خارج وارد كنيم؛ البته به نحوي كه به توليد داخل ضربه نزند و منجر به انحصارگرايي، رانت و حمايت‌هاي كاذب نشود.

بهبودي در عين حال بر لزوم داشتن نظام تعرفه‌اي فعال كه بتواند خود را با بازارهاي جهاني تطبيق دهد، سياست‌هاي پولي و مالي منضبط، اصلاح فضاي كسب و كار، توجه به مقولات برندسازي، تبليغات، بازاريابي، بازارآفريني و اعتماسازي تاكيد كرد.

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌شرقي ابراز داشت: بايد به ياد داشته باشيم توليدكنندگان ما با فرض موفقيت در توليد لزوما صادركننده خوبي نخواهند بود؛ بلكه لازم است به راه‌اندازي شركت‌هاي تخصصي و بزرگ مديريت صادرات نيز توجه داشته باشيم كه بتوانند به شكل تخصصي و با كاهش هزينه‌هاي سرباري مثل بازاريابي، حمل و نقل و شبكه توزيع، رقابت‌پذيري را حاصل كنند.

اين اقتصاددان خاطرنشان كرد: دولت هم بايد نسبت به فعال‌سازي رايزنان بازرگاني در ساير كشورها در جهت شناسايي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و فروش محصولات و همچنين حمايت‌ از سرمايه‌گذاران ما در خارج، اقدام كنند.


نشاني: آذربايجان‌شرقي، تبريز، اول زعفرانيه، جنب شركت مخابرات استان
نشاني ساختمان مركز آموزش، پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري: تبريز، ولي‌عصر، فلكه همافر
كد پستي : 5166618171 - تلفن : 19-33328710(041) - نمابر : 33327171-(041)
Copyright © 2016 www.mporg-eaz.ir 
Powered by Tetis PORTAL